Gedragsprotocol
Onze school heeft een gedragsprotocol. Hierin staat omschreven wat onze visie is, wat we van ouders en kinderen verwachten, wat u van ons mag verwachten en wat we allemaal preventief doen binnen de school om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.
Wij gaan binnen de school uit van een positieve benadering. Wij zien meer in een sfeer van belonen dan in een sfeer van straffen. Toch beschrijft het protocol ook hoe wij omgaan met ongewenst gedrag. Dat kan, afhankelijk van de ernst van de situatie, variëren van een verbale waarschuwing, het invullen van een formulier door de leerling om te reflecteren op zijn/haar gedrag, een gesprekje met het kind in kwestie of een gesprek met de ouders erbij tot het inschakelen van externe hulp en het toepassen van het schorsings- en verwijderingsbeleid.
Pestprotocol
Het protocol kent een aantal specifieke bijlagen, waaronder het pestprotocol. Wij vinden het van het grootste belang dat alle kinderen zich op onze school thuis en gerespecteerd voelen. Pesten wordt niet getolereerd. Het pestprotocol beschrijft hoe wij werken aan het voorkomen van pesten en hoe wij omgaan met pestgedrag. Elke groep start aan het begin van het schooljaar met het project ‘Samen moeten we het maken’, waarin we aandacht besteden aan het onderwerp. We leren de kinderen de vijf hoofdafspraken binnen de school en leren ze de zogenaamde Stop-methode. Gedurende het jaar komt het onderwerp geregeld terug in de lessen. Indien het gedrag van een bepaalde groep als geheel extra aandacht vraagt, dan zetten we via de intern begeleider het programma Taakspel in. Met taakspel verbeteren we het gedrag en de sfeer in de klas. Het gaat uit van positieve beloning om de taakgerichtheid van de groep te vergroten.
Downloads