Lezen
In de groepen 1 en 2 starten we met het leren (her)kennen van letters. Vanaf groep drie begint het leesonderwijs.
Wij werken met de volgende leesmethoden:
-
Veilig leren lezen (groep 3) - Veilig leren lezen is al generaties lang de meest gebruikte en meest succesvolle methode voor lezen en taal in groep 3. Maar liefst 80 procent van alle kinderen in Nederland leert lezen en spellen met deze methode.
-
Leeslink (groep 4 t/m 8) - Een complete digibordmethode voor begrijpend en studerend lezen. Leeslink speelt in op wat er in de wereld gebeurt. Met elke week nieuwe teksten, opdrachten en filmpjes. Zo blijven de kinderen nieuwsgierig.
-
Sation Zuid (groep 4 t/m 8) - Een methode voor voortgezet technisch lezen, waarmee kinderen op een effectieve en stimulerende manier (verder) leren lezen.
-
RALFI-lezen - Een methode voor kinderen die langdurig te traag lezen, maar wel de spellende leesbehandeling beheersen. In kleine groepjes lezen de kinderen met de juf een moeilijke tekst.
-
Tutor-lezen (groep 3 en 4) - Tutorlezen wordt ingezet om het technisch lezen te verbeteren. Een kind leest twee keer per week samen met zijn of haar tutor in een één op één situatie. Kinderen uit groep 3 krijgen een tutor uit groep 7. Kinderen uit groep 4 krijgen een tutor uit groep 8.
-
Groepslezen – In grotere of kleinere groepen lezen de kinderen onder begeleiding van een leerkracht.
Hoe wij verder het lezen bevorderen:
- Boekbesprekingen
- Voorlezen
- Vrij lezen
- Eigen Schoolbibliotheek, waar de kinderen twee keer per week heen gaan
- Kinderboekenweek
- Nationale Voorleesdagen.