Onze visie
Op de Sint Jozefschool begeleiden wij de kinderen vanuit onze kerngedachte:
SAMEN laten we de kinderen groeien
Wij geloven in een prettige, stabiele schoolomgeving waarin kinderen zich veilig voelen en plezier hebben. Een omgeving waarin iedereen fouten mag maken en waar elk kind zijn unieke zelf mag zijn. Respect voor en betrokkenheid bij elkaar vinden wij essentieel. Wij helpen de kinderen hun talenten te ontwikkelen en grenzen te verkennen.
Op school leggen we de basis voor het kind om zich straks in de maatschappij te kunnen handhaven. Daarom hebben wij een breed onderwijsaanbod dat zich niet alleen richt op de basisvakken, maar ook op specifieke vaardigheden die kinderen in de 21e eeuw nodig hebben. Denk aan ICT, samenwerken, presenteren, Engels, creativiteit, beweging en het aanleren van sociale vaardigheden. Wij werken veel SAMEN met de ouders, die een onmisbare rol spelen in de ondersteuning, verbreding en verdieping van onze school. Wij zorgen er SAMEN voor dat onze kinderen zich breed ontwikkelen tot evenwichtige, sociale mensen.
SAMEN
Ik groei en ik bloei
Op mijn eigen manier
Met oog voor de ander
En met veel plezier
Ik sta klaar om te delen
Wat ik weet, wat ik kan
En als ik iets nieuws ontdek
Help jij mij dan?
Onze Kernwaarden
SAMEN
Het woord SAMEN staat centraal op de Sint Jozefschool. We leren van en met elkaar. Interactie met en tussen de kinderen, het team, de ouders en de omgeving is nodig om je eigen identiteit te ontwikkelen. Daarom zijn samenwerkend leren en het gebruik van coöperatieve werkvormen van grote waarde voor ons onderwijs. We stimuleren de kinderen elkaar te helpen en met elkaar in gesprek te gaan. Ouders participeren actief binnen de school en in ons onderwijs. Zo dragen we samen bij aan de persoonlijke groei van onze kinderen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Zoals onze missie/slogan ook luidt; 'Samen laten we kinderen groeien'.
Rust
De eerste kernwaarden en daarmee ook de eerste basis die wij SAMEN neerzetten in de school. Rust om te komen tot leren. Rust in de breedste zin van het woord. Rust in het team, zoveel mogelijk dezelfde leerkrachten voor de groepen en vaste ondersteuning. Rust op de gangen om geconcentreerd te kunnen werken. Een rooster waarin 5-gelijke dagen worden gehanteerd draagt bij in de structuur van ons onderwijs en het efficiënt invulling geven van onze lestijd. Rust om te focussen op dat wat ertoe doet.
Stabiliteit
Stabiliteit zit in heel veel dagelijkse zaken. Voor kinderen is het fijn om te weten waar ze aan toe zijn en wat er van hen verwacht wordt. In onze klassen wordt er visuele ondersteuning geboden op dat wat zij gedurende de dag, week en in een periode leren. In groep 1 t/m 8 is dit bijvoorbeeld terug te zien in dagritme kaarten, onze doelenmuren, de dagplanning en het inzetten van de vreedzame school. Er is een duidelijke en zichtbare doorgaande lijn in de school, die een stabiele grondslag vormt van elke groep. Stabiliteit is een randvoorwaarde om tot leren te komen. Aan de andere kant staat stabiliteit voor de wijze waarop wij willen dat onze leerlingen de school verlaten na groep 8, als evenwichtige burgers in onze maatschappij. In ons onderwijs zit daarom een groot deel burgerschap verweven. De Sint Jozefschool biedt een veilige schoolomgeving waar iedereen zijn unieke zelf mag zijn. We bereiden de kinderen SAMEN voor op de overstap naar het Voortgezet Onderwijs.
Vertrouwen
Op de Sint Jozefschool zijn we betrokken bij elkaar. Kinderen, team en ouders hebben aandacht voor elkaar, zodat iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt. We vertrouwen, versterken en vullen elkaar aan. SAMEN laten we de kinderen groeien. Dit vraagt om vertrouwen in alle lagen van de school en een stuk eigenaarschap geven. Elkaar feedback durven geven om van elkaar te leren. We hebben (hoge) verwachtingen en geven lessen met instructie en verwerking op niveau Vertrouwen in de leerkracht, het kind, de ouders en de school. Samen maken wij deel uit van de pedagogische driehoek.