Informatie Groepen 5
- Geregeld ontvangt u een bericht via Social Schools met zaken die op dat moment relevant zijn en specifiek voor deze jaargroep.
- In één van de eerste weken van het nieuwe schooljaar verzorgen wij een informatieavond voor de ouders. Tijdens deze avond wordt verteld hoe wij werken in de groepen 5.
- In september vinden de ontwikkelingsgesprekken plaats. We bespreken dan o.a. wat we over en weer van elkaar mogen verwachten en waar we naartoe willen werken met uw zoon/dochter.
- Na het eerste rapport hebben we een rapportavond. Mocht u tussendoor vragen hebben dan kunt u altijd voor of na school even langslopen.
Bewegingsonderwijs
De kinderen uit groep 5 hebben gymles in de Jan Janssensporthal van de vakdocenten gymnastiek. De kinderen dragen hierbij gymkleding en sportschoenen met een witte zool. Als uw kind geen gymkleding bij zich heeft, kan het helaas niet meedoen met de gymles. De leerling blijft dan bij de eigen leerkracht op school. Het gymrooster vindt u hier.
Muziek
De groepen 5 hebben muziekles van de vakleerkracht muziek op donderdagmiddag.
Groep 5A:
Daniel Korevaar (ma/di)
dkorevaar@sint-jozefschool.nl
Joyce Tetteroo (wo/do/vr)
jtetteroo@sint-jozefschool.nl
Groep 5B:
Lianne van der Wal (ma/di/do/vr)
lwal@sint-jozefschool.nl
Conny van der Voort (wo)
cvdvoort@sint-jozefschool.nl
Boekbespreking
De leerlingen houden aan het begin van het schooljaar een boekbespreking over een boek van hun niveau. Aan de hand van een voorbereidingsformulier maken zij een presentatie in powerpoint of prezi over hun gekozen boek. De presentatie moet vooraf per mail naar de groepsleerkracht gestuurd worden.
Spreekbeurt
De leerlingen houden 1x per jaar een spreekbeurt over een zelf gekozen onderwerp. Ze mogen een presentatie maken in powerpoint of prezi. Deze presentatie moet vooraf per mail naar de groepsleerkracht worden gestuurd.
De vakken in groep 5
Rekenen | De belangrijkste onderwerpen bij het rekenen in groep 5 zijn: - Automatiseren: erbij- en eraf sommen en de (deel)tafels van 1 t/m 10 - Geldrekenen: bedragen bij elkaar op kunnen tellen en geld teruggeven - Klokkijken: analoog en digitaal |
Taal |
Wij werken met de methode Taalactief4. In deze methode wordt veel aandacht besteed aan de woordenschat. De week begint op maandag met een ankerverhaal. Hierin worden de nieuwe themawoorden aangeboden. Voor ieder nieuw thema krijgt uw kind de themawoorden mee naar huis. Het is fijn als er thuis ook mee wordt geoefend. Hoe vaker de kinderen de woorden horen, hoe beter de woorden onthouden worden! Bij Taal verkennen wordt onder andere aandacht besteed aan de woordsoorten. In groep 5 komen de volgende woordsoorten aan bod: lidwoord, bijvoeglijk naamwoord, zelfstandig naamwoord, werkwoord, voorzetsel, persoonlijk voornaamwoord en voegwoord. |
Spelling | In groep 5 worden veel spellingsregels uit groep 4 herhaald. Daarnaast worden er ook een aantal nieuwe spellingscategorieën aangeboden, zoals de verkleinwoorden en de woorden die eindigen op –ig en –lijk. In groep 5 besteden we veel aandacht aan de spellingsregel van de open en gesloten lettergreep. De zogenaamde ja-ger en ba-kker woorden. Deze categorie vinden veel leerlingen lastig. |
Begrijpend lezen | Twee keer in de week staat begrijpend lezen op het rooster. We werken met de methode Leeslink. Begrijpend lezen komt natuurlijk ook in veel andere vakken in groep 5 terug. Bij begrijpend lezen leren we de leerlingen leesstrategieën aan. Om goed te kunnen begrijpend lezen spelen ook leesmotivatie, woordenschat en technisch lezen een rol. |
Technisch lezen | Vier keer in de week werken we met de technisch leesmethode Station Zuid. Daarnaast besteden we in groep 5 aandacht aan de kinderboekenweek en de voorleesdagen. We lezen graag voor en vinden het ook belangrijk dat de kinderen genieten van vrij lezen. |
Engels | In groep 5 gaat de Engelse les onder andere over: cijfers, getallen, kleuren, dieren en jezelf voorstellen. In onze methode ‘Take it easy’ is Lenny is de ‘digital teacher’ van groep 5. |
Geschiedenis, Aardrijkskunde en Natuur | Vanaf het schooljaar 2021-2022 werken we met de methode Blink! Een geintegreerde methode voor geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, wetenschap en techniek. Iedere periode behandelen we een thema, waarbij alle vakgebieden samenhangend worden aangeboden. |
Verkeer | Verkeer geven we aan de hand van de verkeerskrant ‘Op voeten en fietsen’ van Veilig Verkeer Nederland |
Links naar oefensites
Spelling:
www.bloon.nl (inloggegevens via school)
https://www.mijnklas.nl/homeuse/login (inloggegevens via school)